
24 feb 4 tips om je verhaal krachtig te vertellen
Denk jij na over hoe je je verhaal verpakt? Over de tekst die je erbij plaatst? En welk beeld je erbij gebruikt?
Als je iets leest wat je herkent of dat het een bepaalde emotie oproept, is je interesse eerder gewekt dan als iemand ‘droge kost’ verkondigt. Het gaat ook om het jasje, hóe je het vertelt en het eruit ziet.
4 tips om je rekening te houden bij het vertellen van je boodschap:
➡️ Herkenbaarheid
➡️ Humor
➡️ Hapklare brokken
➡️ Herhaling
Eind vorig jaar mocht ik een organisatieboekje maken voor gemeente Ameland, althans de tekeningen en teksten. Thema: de organisatievisie. Kernwaarden als samenwerking, lef.. hoe de organisatievisie eruit ziet. Dat soort informatie. Best ‘droog’ om als medewerker te lezen. Ik zat dus te broeden op een leuke verhaallijn. Iets in hapklare brokken en makkelijk te lezen/bekijken.
Een verhaal dat past bij de organisatie. Ik begon met associëren, In dit geval kon ik perfect het lokale aspect gebruiken: de vuurtoren en duinen, zee. Dat aspect zorgt voor herkenning. ‘Dit is van ons.’
Ineens had ik het. Ik was al een tijdje bezig en soms popt er dan ineens hét idee op. Een sleutel van de vuurtoren die gebroken is, medewerkers die door samen te werken het licht weer aankrijgen (oplossing door lef te hebben en out of the box te denken).
Kan dit zo in het echt? Met wat fantasie. In een tekening is het des te krachtiger, juist omdat het niet helemaal realistisch is maar wél met humor de kern bevat.
Het maakt een complex of abstract organisatieverhaal levendig en leuk, met een vleugje humor. Een opdracht waarbij ik door de combinatie en volgorde van tekeningen en tekst echt een verhaal kon vertellen. Echt een opdracht waar ik ontzettend veel plezier aan heb gehad (dank!).
Het was herkenbaar, er zat humor in, het werd aangeboden in hapklare brokken én er zat herhaling in. De tekening aan het begin en eind van het boekje leken op elkaar, sowieso delen herhaling en in het vertellen, in het boekje maar ook op een tas en bijvoorbeeld intranet zorgt dat een boodschap beter blijft hangen.
Denk jij ook zo na over hoe je iets brengt? Neem gerust contact met me op als ik wat voor jou of jouw organisatie kan betekenen.